Friday, September 12, 2014

ANAK SAYA ADA ASMA???

Assalamuaaikum. buat pembaca blog cute ummi semua. Hari ni saya terpangil untuk berkongsi dengan semua terutama para ibu bapa tentang Asma di kalangan kanak2..Kenapa ye saya pilih topik ini,  bersesuaian dengan tajuk saya di atas saya sedar betapa pentingnya kesihatan anak-anak pada saya. Di sebabkan saya ada sejarah perubatan menghidapi Allergic pada ubatan tertentu Doktor ada menyatakan bahawa anak saya juga mudah terdedah pada INFLAMASI PADA SALURAN PERNAFASAN atau lebih di kenali sebagai Asma..saya menyedarinya apabila anak kerap selsema dan yang lebih membimbangkan bila pernafasannya berbunyi, dan anak saya bernafas dengan laju..






APA ITU ASMA

Asma adalah penyakit kronik di dalam paru-paru yang melibatkan saluran pernafasan.

BAGAIMANA ASMA TERJADI



  • Asma disebabkan oleh inflamasi / keradangan pada saluran pernafasan
  • Keradangan ini menyebabkan saluran paru-paru 
  • membengkak dan menghasilkan lendir yang berlebihan serta menjadi lebih sensitif
  • Otot di sekeliling saluran pernafasan akan mengecut dan menyebabkan lapisan saluran pernafasan menjadi sempit.
  • Beberapa faktor pencetus boleh menyebabkan inflamasi dan radang pada salur pernafasan.
  • Saiz saluran pernafasan yang sempit menyebabkan anak anda mengalami kesukaran bernafas.

asma


TANDA-TANDA PENYAKIT ASMA

  • Batuk terutama pada waktu malam atau cuaca sejuk
  • Nafas berbunyi/ „wheezing“ (seperti siulan)
  • Rasa ketat/ ketegangan di dada.
  • Kesusahan bernafas atau batuk selepas aktiviti fizikal.
  • Kenalpasti faktor pencetus Asma:

  1. Habuk/kutu rumah, debunga dan bulu binatang.
  2. Jerebu dan pencemaran udara.
  3. Persekitaran yang sejuk.
  4. Jangkitan saluran pernafasan, batuk dan selsema
  5. Merokok dan asap rokok

  • Jauhi/ elak bahan pencetus Asma
  • Menggunakan ubatan asthma seperti yang diarahkan oleh doktor.
  • Bawa anak berjumpa doktor jika terdapat tanda-tanda penyakit asthma.
Bagaimana cara saya Jauhi/elak anak saya dari Faktor-faktor pencetus Asma kerana saya merupakan seorang ibu yg berkerja jadi adalah sukar untuk saya memastikan anak berada dalam keadaan yang benar-benar tidak terdedah pada situasi di atas..terutama apabila anak di hantar ke Nursery.

    
anak asma

Alhamdulilah sejak mengenali Shaklee dan saya mengamalkan pengambilannya, saya juga memastikan anak-anak turut mendapat supplement tambahan bukan saja saya perlu sihat anak-anak lebih memerlukannya..




INI ADALAH SUPPLEMENT YG SAYA BERI UNTUK ANAK SAYA

cara rawat asma

 Chewable Vita C Plus

  •   Mengandungi Vitamin C Plus [100mg]
  •   1 biji Chewable Vita C Shaklee bersamaan 1/2 biji oren iaitu bersamaan 100mg
  •   ianya  berbentuk kunyah.
  •   Membantu Meningkatkan sistem imun tubuh
  •   menguatkan tulang, gigi dan gusi yang sihat
  •   Tidak mengandungi sebarang pewarna, perasa, pemanis ataupun pengawet tambahan

Omega Guard

  • Memperbaiki masalah Alahan pada kulit seperti Ekzema. Demam, Asma & SLE
  • Omega 3 dlm shaklee bertindak mencegah penyakit asma ketika kanak-kanak serta dapat mengurangkan serangan bagi mereka yg menghidapinya
  • Meningkatkan Sistem imunisasi dan ketahanan badan
  • Meningkatkan Perkembangan memori dan otak
  • Menguatkan Ingatan dan mencegah mudah lupa


Meal Shakes

  • Lengkap dgn 24 jenis Vitamin dan Mineral
  • Multivitamin lengkap untuk membina sel tubuh
  • Bagus untuk anak yg tidak sukar/susah menelan tablet dan ianya sangat sesuai utk penghidap asma dan anak yg tiada selera makan

Nutriferon


  • Merupakan interferon semuljadi
  • Meningkatkan keseluruhan sistem imun
  • Melindungi tubuh dari virus. mikrob, termasuk flu, influenza
  • Merangsang pengeluaran makrofag untuk mengurangkan radikal bebas, virus dan kuman
  • Menggalakan sistem pertahanan semulajadi tubuh berfungsi dgn baik utk membunuh bakteria

TESTIMONI

ini adalah testimoni saya sendiri selepas mengamalkan hampir setahun supplements shaklee ini..Alhamdulillah anak tidak lagi mengalami asma seperti yg di beritahu oleh doctor, malah anak saya bebas melakukan aktiviti seperti bermain air, main mainan yg berbulu dan lasak seperti budak yang lain tanpa saya perlu lagi sekat atau mengawalnya seperti sebelum ini.. 


asma dan anak anda


Tidak perlu risau habuk, sejuk dan penyebab serangan asma lagi kerana saya sudah ada perlindungan terbaik buat anak saya

tiada lagi asma

Anak anda juga ada masalah ASMA ? Kalau penat bergantung pada ubat semata-mata..apa kata cuba alternative ini..dengan mendapatkan supplement di atas berminat boleh hubungi saya (Nur Hidayah) 017-6769231 



No comments:

Post a Comment