Sunday, July 28, 2013

SET RESDUNG TERBAIK

Resdung Gangu Aktiviti Harian Saya

Assalamaualikum.
Hari ni saya nak berkonsi cerita dan memberi info-info kesihatan dengan anda tentang masalah resdung (sinussitis) kenapa saya memilih topik ini sebab saya juga merupakan salah seorang penghidap resdung (sinusitis).
Percaya atau tidak Statistik menunjukan rakyat Malaysia Dianggarkan 60 hingga 65 peratus menghidap sinusitis kalau dalam Bahasa kita pangil Resdung. Apa yang menariknya daripada jumlah statistic tersebut  kurang daripada 50 peratus datang mendapatkan rawatan dan ramai memilih kaedah tradisional untuk ‘menghilangkan’ keradangan sinus.
Opsss..tak terkecuali saya adalah salah seorang darinya..almaklum kerjaya sebagai jururawat ni buat saya pandai-pandai sendiri cari alternatif nak percaya perubatan moden atau tradisional. Baik ini cerita saya, saya mula menyedari masalah resdung ni masa menuntut di kolej kejururawatan, ialah dah mula belajar segala jenis penyakit barulah tersedar yang diri ini penghidap resdung. Mula-mula tu buat tak tau je lepas dah belajar tentang bahaya resdung jika tak dirawat ada la rasa insaf sekejap.Tapi masih no action tak buat cek-up atau rawatan pun.Tahun 2009 resdung saya makin serius lepas melahirkan anak yang sulung,
Hampir mengangu keseluruhan aktiviti harian saya seperti
  • mengemas rumah terutamanya bila menyapu 
  • bangun pagi
  • cuaca sejuk
  • makan makanan yang gatal seperti seafood, belacan

semua perkara di atas menyebabkan saya akan bersin lebih 40 kali kot.Bukan tu je sampaikan mata saya akan jadi merah dan berair berserta gatal di hidung

So apa saya buat kebetulan ada kenal Doktor ENT so dia ada surges ambil ubat ni Loratadin 10mg/day. Ok lah saya ambil selama 2 tahun tapi tu pun ada miss jugak tapi memang berkesan bangun tido dah tak bersin boleh la sapu rumah bersin pun tak seteruk dulu..Cuma satu je probleum dengan ubat ni saya terpaksa stop ambil ubat ni bila saya di sahkan mengandung for 2nd baby, stop sebab atas nasihat Doktor Pakar O&G saya sebab ubat ni boleh beri kesan pada janin. Jadi utuk mengelak resdung saya jadi teruk balik saya cuba cari alternatif lain..Nak tau apa dia sila teruskan bacaan anda dan di bawah ni saya kongsikan sedikit info berkenaan Resdung (sinusitis)
  Yang Manakah Situasi anda ?





APAKAH SINUS (RESDUNG)?



Sinus sebenarnya adalah rongga-rongga di dalam tulang muka di sekeliling hidung. Rongga ini bersambung ke hidung melalui aluran-aluran yang sangat kecil. Biasanya lendir dihasilkan oleh rongga-rongga ini setiap masa dan disalirkan ke dalam hidung. Jika aliran dari sinus ini tersumbat maka lendir ini akan berkumpul seterusnya kuman bakteria akan membiak di dalam rongga sinus ini. Ini menyebabkan penghasilan nanah dan juga bengkakan di dalam lapisan hidung.


GEJALA SINUSITIS

  1. Sumbat hidung
  2. Lendir dari hidung dan tekak
  3. Sakit atau rasa berat muka terutama diantara mata
  4. Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang
  5. Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan
  6. Gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung dan sebagainya


KEMUDARATAN SINUSITIS (RESDUNG)


  1. Jangkitan nanah di kawasan sekeliling mata
  2. Jangkitan otak
  3. Sakit tekak yang kronik
  4. Jangkitan tulang muka
  5. Menerukkan keadaan lelah
  6. Berdengkur secara kronik
  7. Menyebabkan jangkitan telinga dan tonsil
  8. Alahan hidung
  9. Selesema biasa yang melarat 


Sinusitis tidak berjangkit kepada orang lain melalui bersin serta tidak diwarisi daripada ayah atau ibu kepada anak. Bagaimanapun, masalah alahan atau asma boleh diwarisi secara genetik dan membawa kepada resdung apabila ia tidak dirawat dengan betul.

Buat anda yang mengalami tanda- tanda seperti yang telah di kongsikan sebentar tadi, disini saya ingin cadangkan set resdung dari shaklee,

ini adalah produk alternatif lain yang saya telah pun cuba untuk merawat resdung saya ketika saya hamil dan alhamdulilah ternyata berkesan. Saya dah boleh menjalani aktiviti harian tanpa ganguan lagi akibat dari resdung malah set resdung ini tidak ada efek  pada bayi saya selepas bersalin malah masih meneruskannya kerana tidak memberi kesan pada penyusuan susu ibu juga
produk shaklee ini telah membantu saya mengurangkan simtom-simtom resdung saya, Insyallah saya harap cadangan dan perkongsian saya ini boleh membantu mengatasi dan mencegah masalah sinus dan resdung anda juga.

 

FUNGSI

Vita-C 



  • membantu dalam meningkatkan imuniti badan,penyerapan zat besi,pemulihan sel seperti luka,menjaga ketahanan badan dari selsema,serta membina kolegen untuk menguatkan & menyegarkan tisu dalam badan.



Alfalfa 


  • kaya dgn sumber klorofil membantu mengurangkan keradangan seperti eczema,resdung(sinus), alergi dan gegata(hives).


B Complex 




  • Mengandungi sumber vitamin B yg lengkap termasuk B6 yg penting dalam pemuliharaan selaput lendir yg sihat dan menguatkan antibodi badan. Juga membanti hatimenghasilkan glikogen yg diperlukan oleh kulit untuk menyingkirkan sel-sel mati.





Bagaimana berminat...atau jika anda mempunyai persoalan/ingin mengetahui lebih lanjut tentang produk sila Hubungi/WhatsApp/SMS di talian 017-6769231

No comments:

Post a Comment